فهرست مطالب

پژوهش نامه تاریخ اسلام
سال دوازدهم شماره 45 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/08/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سلیمان حیدری*، علی پورصادقی صفحات 5-28

    کشته شدن یزدگرد، آخرین شاه ساسانی در سال 31، در شمال شرق ایران توسط آسیابانی گمنام یکی از رویدادهای مهم تاریخ ایران محسوب می شود. با قتل این پادشاه به حیات سیاسی ساسانی خاتمه داده شد و ایران از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، دچار تغییر و تحول شد. به رغم پایان حکومت ساسانی، عناصر تمدنی آن حکومت از جمله قوانین مالیاتی که سابقه دیرینه ای داشت به دوره اسلامی انتقال یافت. درباره شیوه انتقال و چگونگی تاثیرگذاری این قوانین تاکنون پژوهشی مستقل صورت نگرفته است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای درصدد است تا به این سوال پاسخ دهد که قوانین مالیاتی ساسانی در چه بسترهایی انتقال یافته و در حوزه مالیاتی چه تاثیری بر قرون نخستین اسلامی گذاشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که قوانین مالیاتی ساسانی از جمله مقاسمه، عشور، مساحی و جزیه در قرون نخستین اسلامی مورد استفاده قرار گرفته و در بسترهای مالی، جغرافیایی و فرهنگی انتقال یافته است.

    کلیدواژگان: اعراب مسلمان، تشکیلات مالی، خراج، ساسانیان، مالیات
  • عباس میرزایی نوکابادی* صفحات 29-46

    تشیع و جریان های فکری وابسته به آن در ری در عصر غیبت صغری از موضوعات مهم تاریخ تشیع است. زمانی که رهبری دینی شیعیان متنوع و پراکنده شده بود، ری مرکز فکری شیعیان و از مهمترین مراکز فرهنگی سرزمین های شرقی جهان اسلام به شمار می رفت. پرسش اصلی مقاله این است که در دوران غیبت صغری وضعیت تشیع از نظر گسترش و تنوع جریان های فکری آن چگونه بود؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که عصر غیبت صغری نقطه عطفی در گسترش تشیع بود. در نیمه دوم سده سوم دو جریان فکری حدیثی و کلامی شیعی ظهور پیدا کرد که هر دو متاثر از فضای فکری جریان های مخالف بود. حکومت ابوالحسن مادرانی در ری موجب حضور عالمان شیعی و گسترش تشیع شده بود. فعالیت های محدثین شیعی موجب قدرت گیری نصگرایی در ری شد. رشد کیفی تشیع در ری منحصر به نصگرایان نبود و هم زمان به سبب عالمان عقلگرا سبب شکل گیری اندیشه های کلامی و تبیین تیوری غیبت امام (ع) شده بود.

    کلیدواژگان: تاریخ تشیع، تاریخ مذهبی ری، تشیع در ری، عصر غیبت
  • محمدتقی سازندگی* صفحات 47-66

    ابوطالب اخیر (متوفای 520) از نوادگان سیدموید بالله و شخصیت سیاسی تاثیرگذار زیدیه بود که در سال 502 در گیلان قیام خود را آغاز کرد. او درصدد بود تا دعوت و امامت خویش را بر عمان و یمن نیز گسترش دهد. پرسش اصلی مقاله این است که قدرت گیری ابوطالب اخیر معلول چه تحولات سیاسی و نظامی در منطقه گیلان و دیلم بوده است؟ و مناسبات و مکاتبات او با زیدیان و فعالیت فرامنطقه ای وی، تا چه حد در تثبیت امامتش تاثیرگذار بوده است؟ به نظر می رسد ابوطالب اخیر که عالمی اندیشمند و مجاهدی پرکار بود، با بررسی وضعیت سیاسی گیلان، عمان و یمن تا حدودی توانست اوضاع نابسامان این مناطق را مهار کند. با این همه به علل گوناگون قیامش به سرانجام نرسید. این پژوهش با بررسی فعالیت های سیاسی و نظامی ابوطالب اخیر در مناطق مختلف، انگیزه و هدف ابوطالب از قیام را تحلیل و ارزیابی کرده است. در این مقاله با استناد به داده ها و منابع تاریخی و با توصیف و تحلیل داده های تاریخی، مشکلات و چالش های پیش روی ابوطالب اخیر مورد بررسی قرار گرفت تا نقش وی در زمینه سازی آغاز دوره دوم حکومت زیدیه یمن مشخص شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که زیدیه در گیلان و دیلم انسجام چندانی نداشتند. همچنین مشخص شد که ابوطالب از راه دور، توان مهار اوضاع آشفته یمن را نداشت زیرا یمن با تعصبات قبیلگی و حسادت های اشراف زیدی مواجه شده بود.

    کلیدواژگان: ابوطالب اخیر، دیلم، زیدیه، عمان، گیلان، یمن
  • علی ناز لطفی میگلی، هوشنگ خسروبیگی*، جمشید نوروزی، یزدان فرخی صفحات 67-88

    قدرت سیاسی در اواخر دوره خلافت عباسی (447-656) به ویژه در دوره ناصر (حک. 575-622)، افزایش یافت. بازگشت قدرت سیاسی و نظامی عباسیان، بیش از آنکه وام دار دوره ناصر باشد، مرهون تدابیر و شرایط سیاسی دو خلیفه پیشین، مسترشد (حک. 512-529) و مقتفی (حک. 530-555) بود. مسیله این تحقیق بررسی عوامل موثر بر بروز تغییر در روابط خلافت و سلجوقیان در دوره این دو خلیفه است که منجر به تغییر در فرایند بازیابی جایگاه خلافت در دوره ناصر شد. پرسش مستخرج از مسیله این است که عوامل بازیابی قدرت سیاسی و نظامی عباسیان در دوره مسترشد و مقتفی چه بوده است؟ به نظر می رسد در دوره خلافت این دو خلیفه، با کاهش قدرت سیاسی- نظامی سلجوقیان به سبب دخالت قدرت های سوم، قدرت سیاسی و نظامی خلافت عباسی بازیابی شده بود. یافته های این پژوهش که با روش تاریخی و تحلیل آماری انجام شده، نشان داد که از میان شش خلیفه قبل از ناصر، سهم دو خلیفه مسترشد و مقتفی در احیای جایگاه سیاسی و نظامی خلافت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. این اهمیت مرهون شخصیت و طول دوره خلافت این دو خلیفه، اختلافات درون خاندانی و ناپایداری دوره سلاطین سلجوقی بوده است.

    کلیدواژگان: سلجوقیان، عباسیان، مسترشد، مقتفی
  • محمد جاوید جویا* صفحات 89-108

    نورستان ولایتی واقع در شمال شرق افغانستان است که در منابع اسلامی قرون میانه به نام بلور/بلورستان و در میان مسلمانان به نام کافرستان معروف شده است. مردم نورستان به چند طبقه اجتماعی تقسیم می شدند که در پایین ترین طبقه آن بردگان قرار داشتند. بردگان نقش مهمی در پیشبرد کارهای روزانه و زندگی مردم نورستان به عهده داشتند. بردگان شغل های مهم مانند نجاری، آهنگری، کنده کاری روی چوب، ساختن لباس و پوشاک، کفش سازی و چرم سازی را به عهده داشتند. در این میان نجاری و آهنگری در زندگی روزانه مردم نورستان از جایگاه ویژه برخوردار بود، زیرا وسایل کشاورزی و سلاح های جنگی مورد نیاز آنها توسط بردگان تهیه می شد. زنان و دختران برده نیز برای کار در خانه ها، فرزندآوری و کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفتند. این پژوهش با تکیه بر سفرنامه جورج اسکات رابرتسون، جایگاه اجتماعی و زندگی روزانه بردگان در نورستان قدیم را مورد بررسی قرار داده است.

    کلیدواژگان: نورستان، بردگان، برده داری، جایگاه اجتماعی، سفرنامه رابرتسون
  • محمد شریف ادیب ابراهیمی، عباس سرافرازی*، مهدی صلاح صفحات 109-128

    جنبش مشروطه خواهی نقطه عطفی در تاریخ معاصر افغانستان است. این جنبش فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرد و در هر دوره به گونه ای با شکست روبه رو شد. امیر حبیب الله خان با تاسیس «لیسه حبیبیه»، زمینه فعالیت های سیاسی روشنفکران و مشروطه خواهان را فراهم ساخته بود. «لیسه حبیبیه» به عنوان یکی از مراکز مهم و عمده اصلاح طلبی، آزادی خواهی، استقلال طلبی و مشروطه خواهی، به بستری برای فعالیت های سیاسی تبدیل شد که معلمان داخلی و خارجی در آن مشغول تدریس شدند. جنبش مشروطه خواهی متاثر از ایده اصلاحی سیدجمال الدین و الهام یافته از عوامل خارجی، تحولات جهانی و منطقه ای بود که روشنفکران، آزادی خواهان و مشروطه خواهان برای تحقق آن تلاش می کردند. مشروطه خواهان برای رهایی از وابستگی دولت های استعماری، استبداد داخلی و اصلاح ساختار سیاسی و برقراری نظام سلطنتی مشروطه به مبارزه پرداختند. این مقاله تلاش دارد با استفاده از متون تاریخی به زبان های فارسی، روسی و انگلیسی به بررسی تاثیر و نقش عوامل خارجی در شکل گیری مشروطه خواهی بپردازد. این تحقیق درصدد پاسخ به این سوال است که نقش عوامل خارجی در مشروطه خواهی افغانستان چگونه بوده و چه پیامدهایی به بار آورده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که معلمان مسلمان هندی، ترکان جوان عثمانی، مشروطیت ایرانی و نقش قدرت های استعماری به خصوص انگلیس و روسیه مهمترین عوامل خارجی موثر در مشروطه خواهی افغانستان بودند.

    کلیدواژگان: امیر حبیب الله خان، لیسه حبیبیه، مشروطه افغانستان
|
  • Soleyman Heidari*, Ali Poorsadeghi Pages 5-28

    The killing of Yazdgerd, the last Sasanid king in the years 31 in northeast Iran by an unknown miller, is one of the most important events in the Iran`s history. By the murder of this king Sasanid`s political life was terminated and Iran`s status was changed socially, economically and culturally. In spite of the end of Sasanid government, civilization elements of that government like old tax regulations were transmitted to Islamic era. There has not been any independent study about the transmission and the quality of influence of these regulations yet. This article wants to answer this question using both a descriptive-analytic method and also an information collection one that in which contexts Sasanid`s tax regulations had been transmitted and what effects they had in tax context in primary Islamic centuries? Findings of this study show that Sasanid`s tax regulations like Mukasama, Ushur, Massahi and Jizya had been used in primary Islamic centuries and they had been transmitted in financial, geographical and cultural contexts.

    Keywords: Muslim Arabs, financial organizations, Kharāj, Sasanid, tax.
  • Abbas Mirzaee Nokabadi* Pages 29-46

    Shīʿism and its related intellectual currents in the era of minor occultation are of the important topics of the history of Shīʿism. At a time when the religious leadership of the Shīʿites had become diverse and scattered, Ray was considered as the intellectual center of the Shiites and one of the most important cultural centers of the eastern lands of the Islamic world. The main question of the article was as follows: What was the status of Shīʿism in terms of the development and diversity of its intellectual currents during the period of minor occultation? The findings of this research showed that the era of minor occultation was a turning point in the development of Shīʿism. In the second half of the third century, the two Shīʿa Ḥadīth and theological currents of thought appeared, both of which were influenced by the intellectual atmosphere of the opposite currents. The rule of Abul Hasan Mādarāni in Ray led to the presence of Shīʿite scholars and the spread of Shīʿism. The activities of the Shīʿa Muḥaddiths led to the strengthening of textualism in Ray. The qualitative growth of Shīʿism in Ray was not limited to textualists. At the same time, it resulted in the formation of theological thoughts and explanation of the theory of the 12th Imam’s occultation due to the presence of rationalist scholars.

    Keywords: history of Shīʿism, religious history of Ray, Shīʿism in Ray, age of occultation
  • MohammadTaghi Sazandegi* Pages 47-66

    The Abū Ṭālib Akhir (died 520) was a descendant of Sayyid Mu'ayyad Billah and an influential political figure of Zaydīyya, who started his uprising in Gilan in 502. He wanted to extend his Invitation and Imamate to ʻUmān and Yemen. The main question of the article is what political and military developments in Gilan and Deylam region have been caused by Abū Ṭālib's rise to power. And his relationships and correspondence with the Zaydīs and his extra-regional activities, to what extent were they influential in establishing his Imamate? It seems that the Abū Ṭālib Akhir, who was a scholar and a prolific mujāhid, was able to control the chaotic situation of these regions to some extent by examining the political situation in Gilan, ʻUmān and Yemen. However, due to various reasons, his uprising did not come to an end. By examining the political and military activities of Abū Ṭālib in different regions, this research has analyzed and evaluated Abū Ṭālib's motivation and goal of the uprising. In this article, by referring to historical data and sources and by describing and analyzing historical data, the problems and challenges faced by Abū Ṭālib were examined in order to show his role in establishing the context for the beginning of the second period of the Yemen Zaydīyya. The findings of the research show that Zaydīyya in Gilan and Deylam did not have much cohesion. It was also found that Abū Ṭālib was not able to control the turbulent situation of Yemen from afar because Yemen was faced with tribal prejudices and jealousies of the Zaydi nobles.

    Keywords: Abū Ṭālib Akhir, Deylam, Zaydīyya, ʻUmān, Gilan, Yemen.
  • Ali Naz Lotfi Migoli, Hooshang Khosrobeigi*, Jamshid Nowrozi, Yazdan Farrokhi Pages 67-88

    Political power increased at the end of the Abbasid caliphate period (447-656), especially during the Nāṣir period (575-622). The return of the political and military power of the Abbasids, rather than being indebted to the Nāṣir period, was due to the measures and political conditions of the two previous caliphs, Mustarshid (529-512) and Muqtafi (555-530). The problem of this research is to examine the factors influencing the change in the relationship between the caliphate and the Seljūks during the period of these two caliphs, which led to a change in the process of restoring the position of the caliphate during the period of Nāṣir. The question derived from the problem is, what were the factors of restoring political and military power of the Abbasids during the period of Mustarshid and Muqtafi? It seems that during the caliphate period of these two caliphs, With the reduction of political-military power of the Seljūks due to the intervention of third powers, the political and military power of the Abbasid caliphate was restored. The findings of this research, which was conducted with historical method and statistical analysis, showed that among the six caliphs before Nāṣir, the contribution of two caliphs, Mustarshid and Muqtafi, was more important in reviving the political and military status of the caliphate. This importance is due to the personality and length of the caliphate period of these two caliphs, intra-dynasty differences and the instability of the Seljūk sultanate period.

    Keywords: Seljūks, Abbasids, Mustarshid, Muqtafi
  • Mohammad Jawed Joya* Pages 89-108

    Nuristan is a province located in the northeast of Afghanistan, which is known as Bilour/Bilouristan in Islamic sources of the Middle Ages and as Kāfiristān among Muslims. The people of Nuristan were divided into several social classes, the lowest class of which were slaves. Slaves played an important role in the daily work and life of Nuristan people. Slaves were responsible for important jobs such as carpentry, blacksmithing, wood carving, making clothes, shoe making and leather making. In the meantime, carpentry and blacksmithing had a special place in the daily life of Nuristan people, because the agricultural tools and weapons that people needed were prepared by slaves. Slave women and girls were also used to work in houses, raising children and farming. Based on George Scott Robertson's travelogue, this research has investigated the social status and daily life of slaves in old Nuristan.

    Keywords: Nuristan, slaves, slavery, social status, Robertson's travelogue
  • Mohammad Sharif Adeeb Abrahmi, Abbas Serafrazi*, Mahdi Salah Pages 109-128

    The movement of constitutionalism (Mashrūtiyyat) is a turning point in the contemporary history of Afghanistan. This movement has experienced various difficulties and has faced failure in every period. Amir Habibullah Khan created the ground for the political activities of intellectuals and constitutionalists by establishing "Habibia High School". Habibia High School, as one of the critical and significant centers of reformism, libertarianism, independentism, and constitutionalism, became a platform for political activities where local and foreign teachers were teaching. The constitutionalism movement was influenced by Sayyid Jamāl al-Dīn's reformist idea and inspired by external factors and global and regional developments that intellectuals, libertarians, and constitutionalists were trying to realize. The constitutionalists were fighting to end the dependence on colonial governments and internal tyranny, reform the political structure, and set up a constitutional monarchy. This article tries to investigate the influence of external factors in the formation of constitutionalism by using historical texts in the Persian, Russian and English languages and finding its cause. This study seeks to answer the question that how was the role of foreign factors in constitutionalism in Afghanistan and what was the result? The research findings indicate that: the role of Indian Muslim teachers, Ottoman Young Turks, Iranian constitutionalism and the role of colonial powers, especially England and Russia, were the most important foreign factors affecting Afghanistan's constitutionalism.

    Keywords: Amir Habibullah Khan, Habibia High School, Afghanistan's constitutionalism